Daily Archives: 6 november, 2011

Diet vs banta

Bilden är min tröja från NYC marathon och jag tycker den är brilliant! För att nå dit man vill så krävs en hel del. Inte bara när det gäller fysisk aktivitet men även kost.

Det är med lite blandade känslor jag, och jag har skrivit många utkast, som jag publicerar det här inlägget. Av många orsaker främst för att jag mest är rätt emot allt som har med bantning och sen för att jag är rätt okunnig och förlitar mig bara på min egna kropps signaler och resultat. Det finns alltså inga som helst medicinska studier bakom det här inlägget utan bara min upplevda erfarenhet.

Det allra viktigaste att komma ihåg – om du är missnöjd med något kroppsligt idag så krävs en långsiktig förändring – inte en snabbdiet på två veckor- om du vill ha ett bestående resultat.
Någonting i den nuvarande livsstilen man lever i nu har också skapat det resultat som du nu befinner dig i.

Den största skillnaden mellan att gå på en ”klassisk byggardiet” och banta är att man vid kroppsbyggning vill gå ner i vikt men  utan att  förlora muskelmassa. Går man på en quick-fix bantning så går du förvisso ner i vikt men du kan  hoppa upp och sätta dig på att det inte bara är fettet som försvinner.
Dieten är fördelad på 40%protein, 30% fett och 30% kolhydrater – googlar man så får man upp många dieter men dom flesta hänvisar till den här fördelningen. Om/när man sedan ska tävla så får man modifiera fördelningen och det totala antalet kalorier beroende på hur kroppen svarar. Alla är olika och allt fungerar tyvärr inte på alla. Då får man experimentera 🙂

Input – Output= Resultat
Det som kommer in måste ut och då menar jag inte att man samtidigt som man äter ska krydda maten med laxermedel så den kommer ut så snabbt som möjligt 😉

Det finns inga genvägar – börja räkna!
Snark! Det var i alla fall så jag tänkte när jag gav mig in på det här. Jag AVSKYR att räkna kalorier, inte bara för att det är tråkigt utan för att jag är så dålig på det. ORKA engagera sig i innehållet på precis allt jag äter….på riktigt???
Ja – på riktigt! Tyvärr men det är enda sättet och tro mig ; du kommer bli förvånad över ditt intag ibland. Åtminstone blev jag det!
Jag tyckte nog att jag åt rätt ok. Älskar att laga mat och tänker ”sunt” vid matlagning (ni vet…omega 3 i fisk, olivolja, avocado har rätt fett etc etc)
Min stora last är Kolhydrater (Kh) – jag fullkomligt ÄLSKAR vitt bröd!! Skulle kunna leva på mackor!! Myyyyyyycket Bregott, ost och kaviar på helst 🙂

Jamen hur börjar man då?
Ta hjälp – jag har fått hjälp och fårfortfarande om hjälp. Jag är långt ifrån fullärd när det gäller byggardiet.
Men om syftet nu  är att ställa upp i Luciapokalen eller inte så gäller detsamma – ta kontroll över ditt intag av mat och inte minst alkohol.
Det finns massor av bra hjälpmedel på nätet (och appar till telefoner!)
I mitt fall gäller det att få i sig rätt antal gram av protein, fett och kolhydrater per dag. Generellt sett kanske det räcker med att veta fördelningen i procent.
Jag har testat lite olika
Matdagboken – den visar gram och fördelning av intaget. Liiite meckig att hålla på med och tar lång tid. Det som kanske stör mig mest är att jag inte kan lägga in egna recept och sen bara ange 1 port som intag av mat hänvisat till receptet. Men den är optimal när det gäller fördelningen av gram. Dock har dom haft lite bekymmer med sin livsmedelsdatabas på sistone, något dom är medvetna om och jobbar på.
Aftonbladet Viktklubb – den är i särklass den enklaste att managera. Lätt att lägga in recept och hänvisa till dagens intag. Den har en app till telefonen men den är jag inte särskilt impad av. Den har ingen fördelning per gram utan delar bara upp procentuellt. Kommer troligtvis fortsätta med den när jag är klar med det här dietandet och inte behöver vara exakt på grammet noga.
Shapeup – en app jag nyligen har lagt till i telefonen. Den har fördelning per gram. Hyfsat lätt men jag har inte satt mig in i den så noga än.
Icke att förglömma Livsmedelsdatabasen – den är enklast men då gäller det att man har någorlunda kontroll i huvudet på vad man har ätit och hur mycket man har kvar.

Man brukar säga att vuxna kvinnor ska ligga på runt 2200 kcal/dag. När jag började i januari gick jag ner till 1800 och har successivt med tiden gått ner i antalet kalorier.
Eftersom jag reagerar som en blåsfisk på kolhydrater har dom nu den senaste tiden dragits ner till det minimala.
Men hur går det med all träning då?
Ja man får fördela det efter dagens aktiviteter. Börja med en liten del till frukost. Jag äter inga kolhydrater till lunch, och det kanske är det målet på dagen då du behöver dom minst. För om du inte har ett yrke där du jobbar med kroppen så finns ingen anledning att tanka kroppen på den typen av energi.
Kycklingsallad, tonfisksallad, en köttbit med sallad – bara bort med kolisarna nu! Här är dagens lunch – hur gott och mättande som helst 🙂
Machésallad, ärtskott, gurka, kycklingfilé och Santa Marias kycklingkrydda. Den är inte sötad med massa socker och smakar gudomligt på så gott som allt 🙂

 

 

 

Innan träning och efter träning så fyller jag på med lite kolhydrater för att orka med passet och för att kunna återhämta mig.
Den stora förändringen för mig var införandet av proteinrikare mellanmål. Jag har aldrig varit en mellanmålsmänniska och i början var det svårt att vid kl10 äta något – jag var ju inte hungrig. Nä ingen hungerkänsla kanske men kroppen behövde något. Detta medförde i sin tur att jag automatiskt inte åt lika mycket till lunch. Samma på eftermiddagen – i med ett mellis vid 14.30-tiden.
Numera är jag som Skalman – jag MÅSTE äta mina mellisar, jag blir skitgrinig annars!
Med tanke på att jag började nytt jobb i samband med den här resan (jättesmart!!) så hade jag också all möjlighet att kunna börja på ny kula med nya kollegor och ”vänja” dom vid att ”så här funkar jag”. Jag har haft sån tur – jag har hittat världens bästa arbetsplats med världens bästa kollegor och som pricken över i:et har jag den bästa chefen man kan hitta i näringslivet (ja jag vet att allt är toppen tjippotjoho första året men efter 20 yrkesarbetande år har man en del erfarenhet av ena riktiga stolpskott till chefer och arbetsplatser lika spännande som en kyrkogård!
Min omgivning vande sig rätt snabbt vid att jag dök upp på möten med mina små mellisar.
Bra mellis som mättar kan vara lättkesella (med fun light saft i , tycker jag är gott) , keso med nötter eller yoghurt i  (den nya melliskeson är supergod!), en macka med proteinrikt pålägg. Bara inte en frukt! Kolhydrater och fruktos…du blir hungrig rätt snabbt igen -garanterat!
Skäms inte för dig!!! Det är något som Maria Ahlberg lärde mig – hon skämdes minsann inte för att dra upp en kesoburk på ett möte…jamen, om hon kan varför kan inte jag??

Alkoholen är en större bov än man tror. Nu är det inte sagt att man behöver avstå det helt men nöjd dig med ett glas eller kanske på sin höjd två under en kväll.
När det kommer till just alkohol är det nog det som folk mest höjer på ögonbrynen för – vaddå dricker du INGENTING?
Nope – nada – zip -zero
Men…är inte det tråkigt? Saknar du det inte?
Nja – både ja och nej. Rent socialt är det trevligt med ett glas vin. Det är gott till en blodig biff men…nej – jag mår mycket bättre utan, jag är social utan alkohol och jag är galet bekväm så jag kör gärna bilen dit jag ska OCH hem 🙂
Kommer jag dricka vin igen efter tävlingen? Ja självklart kommer jag det 😉

Det är DU som bestämmer över vad du vill stoppa i dig och inte. JAG har inga problem med det – oftast har omgivningen större problem med det

Det är lite roligt hur man med tiden ändrar sin inställning till mat, tänker om och ändrar sin grundinställning. Och även om det inte är smör, grädde och vin till maten så lär man sig med tiden att uppskatta det magra upplägget mer och nöja sig med kanske ett glas vin någon gång emellanåt. Låter trist? Ja kanske för en del men för min del har det gjort gott och jag trivs med min nya livsstil!
Helen , min första PT, påminde mig om min tidigare inställning till mat &träning ” jag tränar bara så jag kan unna mig att äta gott på helgen” – exakt så sa jag! Tänk att hon kom ihåg det hahahaha!

Det kommer alltid finnas undantag – men om jag skulle göra undantag för varenda tillfälle som uppstår så skulle jag aldrig nå i mål. Då gäller det som står högst upp?
What  does it take? Heart pounding dedication eller Karaktär och Målmedvetenhet på svenska 😉
Frestelser kommer alltid…jag har ”genomlidit” tre kalas hos min kära syster och svåger som är helt fenomenala på bakverk…
Om någon blir sårad för att du inte äter kaffebröd så är det inte ditt problem. Är man inte social och duger bara för att man inte äter kakor, bakelser och dricker alkohol?

Summerat kan en dag se ut så här:
Frukost
Mellis
Lunch
Mellis
Middag
Kvällsmål
Alla mål är viktiga för att hålla en bra balans under hela dygnet!

Det blir inte många inlägg men långa 😉
Det finns hur mycket mer som helst att skriva i det här ämnet och jag kommer säker göra det fler gånger. Men nu har ni fått en liten inblick i mitt sätt att äta.

Till sist. Idag rensade jag ur garderoben. Ni känner säkert igen scenariot – ”jag har ingenting att ha på mig” fastän garderoben är full. Min var full. Nu är det betydligt mindre kläder i den (både till antalet och storlekar!) – det mesta sitter inte som det gjorde förra hösten….eller..? Kan man ha dom här 😉

 

 

Only you can make yourself perfect!