Daily Archives: 7 november, 2011

Att trivas ger resultat

Måndag – ny vecka nya utmaningar.
Min vecka började som vanligt med en morgonprommis i mörkret – jag uppskattar morgonmörker. Dels för att jag kan gå för mig själv och inte synas och så känner jag mig duktig! 🙂
Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån och dom måndagar då det är möjligt försöker jag göra det för att slippa ödsla så mycket tid i trafiken. Bra start på veckan!

Nu är det bara fyra veckor kvar till Luciapokalen och det är hårt fokus på både träning och kost. Nybörjare som jag är har jag sett till att få bra hjälp utifrån – annars hade det här aldrig gått.
Helen och Mari från Lok&Motion är dom som hjälpt mig strukturera upp kosten så här på upploppet och även sett över min träning. Detaljerna kring exakt vad jag ska göra fick jag idag när ett mail anlände från  Maria Carlswärd Ahlberg – jag känner mig verkligen priviligerad som har en hel stab omkring mig med ett brinnande engagemang. Och det är med stor ödmjukhet jag tacksamt tar emot den hjälp och vägledning jag får fram till mitt mål och min  tävling.
Som jag tidigare nämnt är jag helt rudis när det kommer till gymet och vilka övningar som ska göras och i vilken ordning. Vad är bra och inte, hur många reps och hur många set, hur ofta etc etc.
Nu vet jag exakt vad jag ska äta och när och vad jag ska göra på gymet och när/var/hur ! Jag trivs med tillvaron som den är strukturerad 😀

Hmm när jag läser igenom det jag just skrev så låter det ju som att jag inte är kapabel till att göra någonting själv (förutom att genomföra själva övningarna då 😉 ) .  Det hade jag säkert kunna göra men när jag gick in i det här och tog hjälp utifrån så var det just för att jag inte har tid/ork/lust att läsa på och ta reda på hur:et/var:et och när:et när det finns folk runtomkring mig som redan kan och som är så mycket bättre än mig på det.
Så – tala om för mig vad jag ska göra och så gör jag det 🙂 Elakt kan man kanske säga att jag är lat och bekväm… ja… men är man lat och bekväm för att man lejer ut hantverksjobb också istället för att lära sig yrket själv? Bara en parallell…

Hursomhelst; jag blev jätteglad över mitt nya träningschema – det är enkelt och effektivt. Mitt matschema är superlätt att följa, jag håller mig mätt och jag går ner i vikt. 0,8 kg första veckan får man säga är rätt bra med tanke på att jag nu inte har så mycket kvar att ta av!
För mig fungerar det riktigt bra med att inte äta kolhydrater till lunch. Dagens lunchtips:

Ugnsgrillad kycklingfilé med Shiratakenudlar, gurka, machesallad och kycklingkrydda. Lite salladslök blev det visst idag också (det låg en liten stackare kvar i kylen som såg ensam ut)
Shirakenudlar är så gott som kolhydratfria och innehåller bara 5kcal per 100g – riktig bukfylla och åtminstone tycker jag smaken är som vanliga glasnudlar. Du hittar dom på Bodystore.

Efter dagens kneg var det dags för nästa kneg – mot mitt andra hem WorldClass Vällingby och köra en Bodypumpklass. Nu är det inte många klasser kvar för mig innan tävlingen. Idag var det extra roligt för min mamma var med på Bodypumpklassen 🙂
Min mamma är nog det bästa exempel jag kan ge när det kommer till att hitta något som är kul – då fortsätter man. Men att trivas är också en viktig parameter. Mina föräldrar bor i Sollentuna. Där har mamma periodvis tränat på den lokala sporthallen, ibland med min syster och ibland ensam. Men så går det ett par veckor och sen tillhör hon den skaran folk som gymbranchen tjänar mest pengar på – man har autogiro och går aldrig dit.
Nu minns jag inte riktigt hur det gick till att jag fick med mig mamma på en av mina klasser i våras men hon var där på gästtränade med mig och testade även en del andra klasser. Det tog en vecka så hade mamma köpt ett kort på 3 år!! Jag höll på att trilla av stolen och jag ska nog ärligt erkänna att jag blev lite rädd att det kanske skulle bli en ny historia om ett kort som aldrig nyttjas.
Sedan i våras så går min mamma på mellan 2-3 klasser i veckan. När hon inte haft tid att träna så längtar hon till gymet. Det här är ord jag aldrig trodde jag skulle få höra! Men vad är då skillnaden mellan Sporthallen och Worldclass då…?
För att citera mamma ”jag trivs här, känner att jag kan vara mig själv”. För mig är det lite av en dröm att kunnat förmedla den här träningsglädjen till min kära mamma.
Numera kommer hon gärna tidigare till gymet, sitter i loungesoffan och läser en tidning innan passet. Skvallrar lite med Lillan och dom andra hon lärt känna. Jag ser på henne att hon trivs och det värmer mig inombords. *love*
Och det är inte svårt att trivas hos oss – vi är ett mindre kvartersgym insprängt i ett villaområde i Vällingby. Det här är varken ett flashigt citygym med hur mycket maskiner som helst, där man känner sig ute om man inte har dom senaste kläderna  eller ett kroppsbyggargym med ultravältränade brölande kroppsbyggare  – det skulle skrämma iväg mig också innan jag klev in och jag tror att en person som mamma inte ens skulle åka in på parkeringen!
Det är tur att det finns ställen för alla gymtyper – det gäller bara att hitta rätt & där man trivs !

Efter avslutat pass – lite triceps/bicepsträning enl schema samt intervallträning på bräda. Och så belöningen – maten efteråt. Kanske något ensidig kost men just nu smakar det ljuvligt varje gång (tror det är målmedvetenheten och fokuseringen som kryddar 😉 ) och även om det är i stort sett samma som till lunchen så när som på nudlarna så ÄLSKAR jag mina små rostade sötpotatisbitar!!!

Imorgon bär det av till Sandhamn för planeringsmöte och konferens med övernattning. Karaktären får sig en utmaning – en utmaning som triggar mig , stört va? Men med god planering så funkar det. Ödmjukheten och respekten för mitt mål har hittills bemötts väl så jag ser inga problem med att vare sig hålla diet eller träning (ja jag har kollat upp gymet 😉 ). Min kollega Owe och jag har kommit överens om  en löptur efter dagens aktivitet – kanske kan hitta en backe och intervallträna lite då 🙂
När det gäller maten så är smartshakerna laddade till max med både protein, casein och uppmätt havregryn. Som mellis blir det Proteinpannkakor med kardemumma. Ett par gurkor åker nog också ned i väskan – mitt nya snacks!

Proteinpannkakor är helt fantastiska. Jag blev serverad det i våras och har sedan modifierat receptet ett par gånger under dom här månaderna (man ledsnar lite på smaken efter ett tag…) och nu har jag alltså börjat krydda dom med kardemumma. Gott! Pannkakor och pannkakor – det är mer en ersättning till bröd för mig, jag äter dom med pålägg och lyxar jag till det blir det jordnötssmör och sylt Yummiee!!!

Recept ? Varsågod!
Proteinpannkakor
Börja med att blötlägga 10 gr psylliumfrön och 15 gram Fibrex (finns på coop).
Vispa ett ägg med ca 1 dl äggvita.
Tillsätt:
ca 30 gr Mandelmjöl (finns på hälsokosten)
30 gr bakprotein (ett proteinpulver utan smak, jag använder BodyScience Bake Protein)
10 gr Pofiber (finns på glutenfria hyllan)
1 tsk bakpulver
Kardemumma eller annan krydda efter smak.
Grädda som vanliga pannkakor.

Dags för nattprotein med blåbärssmak , en kopp gott chaite och sängen – tidiga mornar ger tidiga kvällar 😉

The basic human ingredient is the soul