Måndag – intervallträning

Måndag morgon – betyder jobba hemma dag 🙂
I morse var det både kallt och mörkt när jag gick ut kl5.30. Inte riktigt ljust när jag kom hem ens.
Även om det var supermysigt att gå och småprata med Therese på prommisen så är det minst lika härligt att få gå själv och lyssna på musik. Jag älskar musik i alla dess former och varianter.

Nackdelen med att sitta hemma är just – att man sitter hemma. Bokstavligen bara sitter, och inte speciellt ergonomiskt heller.
Fördelen är att man lätt kan slänga in en maskin tvätt samtidigt som man jobbar 🙂

Måndag är intervalldag med Louise. Straxt efter kl 18 – fortfarande ljust – joggade vi iväg mot Riddersvik och Tempeludden. Det är sagolikt vackert där, nästan som en trollskog. Detta skulle jag iofs fullkomligt skita i en halvtimme senare….
Intervaller som sagt. Förra gången körde vi 90 sek 80% av maxtempo 45 sek joggvila  12 ggr.
Den här gången skulle vi köra en slinga på 600 m i maxtempo och sen 4 min vila. Ok… 4 min vila -lyx tänkte jag!
Första varvet: jag tyckte att jag hängde på Louise rätt bra men efter ca 200 m ökade avståndet….. 2.05 stannade klockan på. Började ångra det där extra spinningpasset jag hade dagen innan… BETONGBEN!
Vi vilade i 3 minuter, tyckte det räckte, och sen drog vi iväg andra varvet. FLÅS!!!! Jag orkade inte alls på samma sätt och fick verkligen kämpa. Klockan stannade på 2.07 så då tyckte L att vi skulle vila i 4 minuter istället.
Tredje varvet – STÅNK men jag kände att vilan hade gjort rätta så jag kom in på 2.05 igen. Sista meterna tänkte jag bara ”ett varv kvar, bara ett varv… INTE mer!!”
Sista varvet – SATAN!!!!! Känner iofs att flåset finns, vilket var positivt , och benen hänger med bra. Nej det som känns svagt är magen, vart är mina magmuskler?!?!

Skön jogg hem i ”prattempo”.
Om jag jämför det här intervallpasset med det tidigare så var det här mycket jobbigare. Och tro fan det – jag sprang i 125 sek i max tempo istället för 90 sek i 80% av maxtempo.
GRYMT skönt pass -det här ska jag göra fler gånger!!! Och bli myyyycket snabbare på milen 🙂

Nu blir det soffhäng och återhämtning med kärleken 😉 I morgon en ny dag – ny träning : Axelpass, triceps toppat med Bodystep 🙂

Over and out!
//Ulrica

2 Responses to Måndag – intervallträning

  1. Mysigt när du skriver återhämtning med kärleken 🙂 Puss och kram!

Lämna ett svar till motivationsbloggen.se Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *