Daily Archives: 1 augusti, 2013

Train insane or remain the same

Känns ju liiiite tjatigt att fortfarande gnälla om träningsvärk i en blogg som ska motivera fler att hitta en hälsosam livsstil.
Dag 3 och mina ben känns allt annat än ok!! Det är riktigt illa om man vaknar av smärtan i benen när man vänder sig om.
counterpain_warmVar riktigt tacksam för att jag i sista minuten kom på att köpa hem nytt liniment från Thailand – Counterpain is da shit! Har luktat tandkräm hela dagen och benen helt rödflammiga men smärtan var liiiiite mindre i alla fall 🙂

sore is the new sexy

Surfade runt lite för att hitta nån liten lusting träningvärksbild…men så ramlade jag över den här.
Hmmm det var inte någon graciös morgonsträckning vid sängkanten hos mig inte, mera att rulla över på sidan och stånkandes ta sig ut i badrummet, staplandes ner för trappen hängandes på trappräcket…..
Det fanns överhuvudtaget inget sexigt med min silly walk !

 

Axlarna känns ok och träningsvärken har börjat smyga sig på i armarna sen gårdagens pass – yes! Efter en timmes morgonprommis så blev det ett lunchpass ben idag igen 🙂 Det var motigt att gå ner och veta att det som gör mest ont på mig nu skulle få sig en ny omgång men ”Train insane or remain the same” . Idag var det fokus på baksida ben (hamstrings):
Utfallssteg bakåt
Good mornings
Raka marklyft
Sittande leg curl
Abduktor/adduktorpressar och till sist
Mage (hate it…)
Kändes rätt ok ändå – men kanske mest nöjd med ATT jag gick dit och ATT jag körde ben och inte fegade ur och körde något annat.
Ovanpå det så fick jag ett mail som gjorde att jag fick en liten energiboost på kvällen och kastade mig i sista sekunden i bilen och körde en timmes spinning. Bara för att det var kul! Kul att träffa ”mina” kunder fastän inte sitta på instruktörscykeln och jättekul att få möjligheten att få köra en av kollegorna på Worldclass Vällingby spinningpass!

Eftersom träningen gör sig påmind hela tiden (träningsvärken ni vet…kan ju inte ha undgått någon som läst dom senaste inläggen 😉 ) så är det inga större bekymmer med att hålla kosten enligt det schema som jag fått av min coach. Det är som många säger att när man väl kommer in i ett bra flow och regelbundenhet så avtar suget efter skitmat.

Nu är Beach 2013 snart slut och till hösten kommer vi få en topp på gymet igen – kommer som ett brev på posten varje höst och en jättepeak efter nyår 🙂
Många hör av sig till mig och vill ha hjälp, det är verkligen jättesmickrande och jag skulle gärna hjälpa ALLA som hör av sig mer än jag kan. Jag svarar ALLTID till ALLA som hör av sig ang träning och kost men jag är inte utbildad kostrådgivare och inte heller PT. Jag själv tar hjälp av någon som kan. Så därför är många av mina råd rätt generella och sen är det viktigaste : DU måste själv göra jobbet – du kommer inte bli mer hälsosam, smalare, få större muskler eller genomgå någon förändring genom att titta på mina recept eller inte avsätta tid själv för din träning 😉

Tiden. Detta gissel med tid. Jag är rätt krass där och säger bara kort att det är DIN prioritering. Men kanske är den största hemligheten att hitta det som du tycker är kul att göra för då blir det inget måste det blir något du VILL göra och ser fram emot att göra om och om och om och om igen.

Likaså gäller kosten. Det funkar inte att tillfälligt under några månader lägga om kosten för att få en bestående förändring. Det kan jämföras med det jag själv gör just nu – en deff/diet inför en tävling.
Men ni hör ju – det är ju inget normalläge och framförallt så blir det rätt tråkigt i längden om man resten av livet skulle leva på bara vit fisk och kyckling (nej jag äter annat också men går inte in på några detaljer). Jag säger inte heller att det är speciellt hälsosamt att deffa ner sig till så lite fett% som möjligt – men det är ett mål, ett tillfälligt mål och när det är nått gäller det att hitta någon slags balans  i vardagen. Jag tycker jag har det, det är inte så att jag går upp 25 kg efter en tävling. Jag tycker också det är viktigt att jag får fram att det jag gör nu är tillfälligt fram tills dess och inget jag tycker någon ska tokfölja till punkt och pricka om man inte skaffar sig en egen coach och siktar mot fitness.

Nej i ett normalläge så är det Input-Output=Resultat som gäller. Utan några krusiduller. Men att veta om den Input som man stoppar i sig är i rätt mängd och rätt kvalitet. Precis som  jag skrev ovan – om du inte vet ta hjälp! Själv använder jag appen Shape up, den är lätt att använda och hjälper mig att hålla koll. Efter en tid lär sig ögat vad som är lagom 🙂
Så lägg ner pulverbatning, banandieten, flygvärdinnedieten eller nån annan innediet ok 😉 ?! Förr eller senare visar det sig att dom är ohälsosamma ändå. Det är GOTT att äta, det är socialt och vansinnigt roligt att laga god mat så varför utesluta något ?!

Jaha…klockan blev mycket (igen) och ännu ett inlägg som inte blev som jag tänkt det. Nä dagens inlägg hade jag planerat skulle handla om förtroende, svek och hur viktigt ärlighet är för mig, att det blir viktigare med åren – åtminstone för mig. Tanken att skriva om det var när jag pratade med en väninna häromdagen och vi gjorde en djupdykning i ämnet pga olika orsaker. Jag tror i och för sig att ärlighet alltid varit viktigt för mig, jag är en extrem känslomänniska och blir otroligt illa berörd när någon medvetet för mig bakom ljuset vare sig det är på en arbetsplats eller privat.
Men det får bli en annan gång, det kommer fler inlägg – jag tror det är en slags inre spya som måste ut förr eller senare.

Nu ska jag kolla klart på Sex and the city – får se om Samantha hittar sina förlorade orgasmer, älskar den kvinnan! hahaha!

images