Alla har sin tro – och en jävligt god fisk :)

Jisses vad tiden bara flyger iväg! Nu är det bara en vecka kvar och sen börjar höstschemat på Worldclass Vällingby igen!!! Jag längtar som en dåre att få möta upp alla igen, svettas och trigga varandra att ta iiiiiiii!
Jäkligt nervös är jag också – men det är jag alltid när det är något nytt som ska presenteras. Jag beskrev i tidigare inlägg att jag hade min plan klar för terminen och att jag nog får slänga iväg mitt rookie-card när det gäller spinningen men det spelar ingen roll jag är ändå supernervös när jag ska presentera passet första gången, eller om det är några nya med på passet – tänk om det blir ett totalfiasko?!?!
Lite nervositet är väl bra antar jag, det gör att jag förbereder mig mer 🙂

Idag blev det en 80 min lång morgonprommis med min älskade Stina – vi har känt varandra i över 20 år, my closest <3
DTP rygg i roddmaskinen blev dagens styrka samt 5*1 min planka (som jag inte gjort sen maj typ…)
Toppade kvällen med ett RPM pass med Laila ivrigt påhejad av Lena, Britt, Lotta och Mike – det var då längtan efter mina egna pass satte in mest. Faktiskt lite extra glad att Susanne var med idag igen 🙂 – Good girl!

Men nu var det tro jag tänkte skriva (här hade jag skrivit ”lite” men när jag var klar och läste igenom så kändes ”lite” fel )  om.
Fortfarande är det mycket frågor kring vad jag äter och inte och det kommer jag inte gå in på mera eftersom jag redogjorde för det häromdagen.
Men låt mig beröra det här med diet i sin helhet lite till.

Om man Googlar på ordet Diet får man 309 000 000 träffar.  Går man in på Wikipedia så kan man läsa

Diet eller kosthållning är en persons samlade kostintag och matvanor. Ofta används begreppet diet som en beteckning på innebär att någon anpassar kosten eller utesluter saker ur den av exempelvis etiska skäl, religiösa skäl eller av hälsoskäl. Dieter kan till exempel vara fria från socker, animaliska produkter, mjölk, gluten mm. Många dieter är en del av bantning, medan andra är tänkta att utesluta allergiska reaktioner, vara diabetesvänliga eller kompensera för ett sjukdomstillstånd.”

Jag vågar nog påstå att 9 av 10 som säger att dom går på en diet gör det för att gå ner i vikt, man bantar. Men att säga att man bantar idag är ju som att svära i kyrkan. Det är liksom inte trendigt att BANTA  ( och man får faktiskt ”bara”        6 860 000 träffar på Google) – det var något Lill-Babs gjorde och delade med sig av i Hänt i vecket på 80-talet.

Nu efter sommaren så ska många ”komma i form efter sommaren” för vårens all hets till Beach 2013 har ju liksom svalnat. Antingen man genomförde och nådde sitt mål till Beach 2013 eller inte så har man gått ”all in”, man har ”unnat sig”, det har blivit ”lite för mycket av det goda” etc etc. Jag är inget undantag där.
Rätt eller fel så behöver man faktiskt bara få släppa allt och ”bara va” periodvis.
Men det lustiga med det hela är – tycker jag- att man släpper så pass mycket att man måste börja om på ruta ett som man gjorde vid sitt nyårslöfte?! Eller var det så att man inte nådde sitt mål man så glatt på nyårsnatten lovade och fullkomligt sket i det under sommaren och har ett nytt ”nyår” efter semestern?

Jag raljerar lite det förstår ni va?  😉

LCHF, GI-metoden, Viktväktarna, itrim, atkins, glutendieten (väääldigt hett i USA där all Healthfood mat är glutenfri) och den senaste i raden Periodisk fasta.
Jag sticker ut hakan igen och säger att ALLA funkar – det handlar mer om vad som passar DIG och vad du TROR på. För är det något du tror på då kommer det funka – du kommer gå ner i vikt. Voila – happy faces! 😀

Jag sticker inte under stol med att jag inte är något vidare fan av någon av dom dieter jag räknade upp ovan och det mest kanske för att det just är en diet. En diet och inte en livsstil. Många lägger bara fokus på vad dom stoppar i sig men ägnar inte en tanke åt att börja motionera (ofta med argumentet ”jag har inte tid”)  Vill du förändra din kropp och behålla den så får man lägga om sin kost, se över sin träning och justera det permanent. Inte bara under perioden januari -maj och september -november.

Vad gör jag då?
Jo jag går på en diet kan man säga, eller en deff. Att deffa handlar om två saker:
* Att behålla muskelmassa
* Att bränna fett
Den är under 20 veckors tid och när jag är klar med den så kommer jag gå upp igen, ungefär till den vikt jag har idag och som jag har haft dom senaste åren. Det jag deffar ner mig till är en tävlingsform och inte ett normalläge.
Normalläge för mig är ; jag äter det jag vill, det jag tycker om och jag unnar mig precis så mycket och lite jag vill – livet är för kort för att utesluta nåt som smakar gott!

calories-scaleMen – alla har sin tro och TROR du på LCHF och känner att du mår toppen av det så ska du köra det. SKIT i vad alla andra säger men lägg inte heller någon värdering i vad någon annan kör för metod – ok ? Deal 🙂

Och appropå att njuta av mat- njuta av smaker…. Har ni kikat på Masterchef Australia ännu? Om inte så gööööör det! Det är ju helt enastående. Jag ÄLSKAR programmet och när jag ser Matt Preston provsmaka amatörkockarnas mat så är det precis lika mycket ögongodis som Robert Downey Jr! När han beskriver smakerna, maten, konsistensen så kan man riktigt känna smaken – jag blir fanimej kär i karln!! (hmm fast han behöver nog röra på sig lite 😉 )

För mig är livet i övrigt VÄLDIGT mycket träning och VÄLDIGT mycket matplanering. Skalman-mode. Ät och träningsklockan.
Jag känner mig stundtals trött men vet att det mycket beror på att jag vänjer mig av med socker. Precis som förra gången så gäller det att hela tiden ligga steget före. Lagar jag mat så lagar jag flera matlådor på en gång, väger, mäter och får exakt så jag bara kan värma en lunch resp middagslåda när så krävs. Om jag inte gör det så trillar jag dit och det blir nåt halvfabrikat som inte funkar.

Just nu är favvomåltiden kycklingfärs som steks med massa massa massa burksvamp 🙂 Kryddor och nån matsked tomatpure och vatten för att få lite smak. Till lunch blir det ris till och till middag blir det shitakenudlar eller bara sallad. Riktigt gott faktiskt.

IMG_20130809_201312Annars gjorde jag en stört god fisk häromdagen som jag fick tips från min fina kusin Sussi.
Torsk med ingefärssoja – följ länken så kommer ni till receptet

Sussi är för övrigt med i Talangjakten i tidningen Body- sponsrad till tänderna och i senaste numret så är det hennes tur att bli presenterad så imorgon är det jag som ska köpa tidningen. Jag är galet stolt över henne att drygt ett år efter ett hjärtklaffsbyte stå på scenen! Hennes blogg hittar ni här.
Tänk – nu är vi två i släkten som varit med i en kroppsbyggartidning hahahahaha!
IMG_20130814_230453Vi har släktträff på lördag – jag tror ingen i vår släkt trodde det om oss fnittertippor när vi var små 🙂 Jag tycker det är lite coolt – och jag tycker det är coolt att vi båda är över 40 år och ger oss in i det här.
Kalla det 40-årskris om ni vill men det är en jävligt snygg sådan 😉

Läggdags – ska ta min nya leksak och pilla lite på den innan jag somnar 😉
IMG_20130814_233522[1]

Natti natti friends!

 

 

6 Responses to Alla har sin tro – och en jävligt god fisk :)

  1. Haha, du är så rolig Ulrica. Såklart det inte blir ett fiasko när du kör ditt pass, du är så grym på att motivera så det kommer att gå kanon. Du brukar säga att du ”Har hållt på och skriva ett inlägg” , och det må jag säga, detta inlägg är ju mer eller mindre en bok!

    Ses vi ikväll på spinningen? I’ll be there 🙂

    Keep on Going!

    • motivationsbloggen.se

      hahahaha jamen du förstår ju att jag har lite problem med mina inlägg då?! Jag har ändå kortat ner det här 😉 hahahaha!
      Tack för din support vännen – värmer! Nej ikväll blir det ingen spinning ; vart var DU igår?! 😉

      • Jadu, jag ville vara på spinningen men min bil ville ryka sig lite 😉 En rem som gick av, men nu är den hel igen :).

        Hoppas du spinnade extra mycket för mig!!

  2. wtf… är du nervös? Hahaha…min kära stålkvinna, jag trodde inte du var nervös. Nåja, du är väl mänsklig som oss andra. Du kan trösta dig med att de SAKNAR dig och dina pass på gymmet. Du kommer bli överöst av kärlek när du kommer tebax!

  3. Och jag är oxå helt säker på att ditt pass inte blir ett fiasko! Har väl aldrig blivit det. Kör, det kommer att bli ett kanonpass som vanligt 🙂

    KramKram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *